De bekende Amerikaanse zoekmachine AltaVista heeft een Nederlands filiaal geopend. Volgens Roelf Sluman, de managing director van AltaVista Benelux en Oost-Europa, is zo’n 95 procent van alle Nederlandse webpagina’s geïndexeerd door de nieuwkomer. “Bij de start zijn we al marktleider, AltaVista heeft nu al 50 procent van de zoekmarkt in handen”, zo meldde Sluman bij de opening van AltaVista.nl.
De Nederlandse markt voor zoekmachines is nog niet verzadigd, denkt Sluman. “We zijn niet de allereerste in Nederland, maar er is nog genoeg groei.” Hij stoelt zijn mening op het aantal zoekopdrachten van Nederlanders op AltaVista.com. “Maandelijks zijn 35 miljoen searches afkomstig uit Nederland op de Amerikaanse site”, zegt Sluman.
Op AltaVista.nl wordt de nadruk gelegd op het zoeken van websites, plaatjes en multimedia. Daarnaast zijn er andere Nederlandse diensten en nieuws te vinden. Via Auto Trader kan men een tweedehands auto op de kop tikken terwijl via VakantieNet een reis kan worden geboekt. Computernieuws wordt verzorgd door IDG’s WebWereld. “Zelf zullen we ook content gaan maken”, vertelt Sluman. “In de Verenigde Staten is er AltaVista Live. Daar werkt een heel redactieteam aan. Op termijn komt dat concept ook naar Nederland.”
De lancering van de Nederlandse AltaVista was voor de Volkskrant op Internet aanleiding voor een onderzoekje. Daaruit blijkt dat de nieuwe site op de tweede plaats staat als het gaat om het aantal geïndexeerde pagina’s van het Nederlandse domein. Volgens de Volkskrant is Vindex op dat gebied lijstaanvoerder. Het klassement van de Volkskrant:
1. Vindex
2. AltaVista
3. Lycos
4. Track
5. Vindin
6. Ilse
7. Zoek
Gepubliceerd in de rubriek TXT van Comm